Kuinka telematiikka muuttaa kalustonhallintaa?

kirjoittaja  -
The Financial Times julkaisi artikkelin kuinka telematiikka muuttaa kalustonhallintaa.
telematics2

15 vuotta sitten telematiikkaa esiteltiin lähinnä vain seuraamaan ajoneuvojen sijaintia sekä niillä tehtyjen matkojen pituuksia. Uutta teknologiaa kohtaan oltiin aluksi skeptisiä ja epäileväisiä, mutta LeasePlanin teettämä tutkimus vuonna 2015 kiteytti, että telematiikasta on tulossa todella hyväksyttyä. Tämä saattaa johtua siitä, että teknologian edut kasvavat yrityksissä, jotka järjestelmiä käyttävät. Tässä mainittuna muutamia:

• Mahdollisuus analysoida reittejä ja matkojen kestoja päämääränä aika- ja kustannussäästöt• Kuljettajan käyttäytymisen seuraaminen polttoainesäästöjen saavuttamiseksi• Helppo kilometrien seurattavuus – nyt myös verottajan vaatimusten mukaisesti

Telematiikka voi olla voimavara niin pienemmille kuin suuremmillekin yrityksille isommilla kalustomäärillä; Pienet ja keskisuuret yritykset seuraavat kaikkia hyötyjä, jotka johtavat kustannustehokkaaseen järjestelmään. Yksi suuremmista eduista on verottajan vaatimusten täyttäminen ajopäiväkirjoista – yritysten tulee pitää ajopäiväkirjaa todistaakseen, ettei yksityisajoja ajeta ALV-vähennetyillä ajoneuvoilla. Telematiikka on tukenut tätä digitaalisesti jonkin aikaa. Kokemuksemme vielä on kuitenkin runsaasti yrityksiä, jotka eivät pidä kirjaa yrityksen ajoneuvoilla tehdyistä ajoista.

Lyhyesti, telematiikan avulla pystytään leikkaamaan kustannuksia useissa ongelmissa.

The Financial Times -lehden artikkeli. Telematics is revolutionising fleet management. 18.4.2016. Viitauttu 3.5.2016.