ABAX nousi markkinajohtajaksi ja lunastaa rekrytointilupauksiaan

Euroopan johtava sähköisten ajopäiväkirjojen valmistaja ABAX kasvaa kovaa vauhtia: yhtiö on noussut Suomessa markkinajohtajaksi.

Yhtiöön palkattiin vuodenvaihteessa 61 uutta työntekijää, joista 18 Suomen riveihin. ABAX lunastaa lupauksiaan: Suomeen rantautuessaan yritys lupasi palkata kolmisenkymmentä uutta työntekijää Suomen toimintoihin kolmen vuoden sisällä.ABAXin tavoite on kasvaa Euroopan suurimmaksi ajopäiväkirjojen ja kalustonhallinnan palvelujen toimittajaksi. Alkujaan norjalainen ABAX toimii kotimaansa ja Suomen lisäksi Ruotsissa, Tanskassa ja Iso-Britanniassa. ABAX osti alkuvuodesta suomalaisen Salkatek Oy:n, ja yrityskauppa toi ABAXin riveihin Suomeen 11 uutta työntekijää. Lisäksi vuoden alussa ABAXin palvelukseen palkattiin seitsemän suomalaista työntekijää Norjaan tukemaan Suomen toimintoja.

Samalla ABAX Finlandin toimitusjohtajana aloitti Jarkko Jaakkola, joka toimi aiemmin Suomen maajohtajana. Jaakkola on ylpeä yrityksen kasvuvauhdista:"Jatkamme vahvan kasvun tiellä, ja pystymme työllistämään osaavia suomalaisia vaikeassa työllisyystilanteessa. Teemme isompia rekrytointeja kahdesti vuodessa, tammikuussa ja elokuussa. Yhteensä meitä ABAXilaisia on jo yli 200", Jaakkola iloitsee.

ABAX palvelee sekä yrittäjää että verottajaa

ABAXin sähköiset ajopäiväkirjat perustuvat GPS-seurantaan ja kirjaavat yritysten hyötyajoneuvojen, kuten paketti- ja kuorma-autojen liikkeet automaattisesti. Sähköiset ajopäiväkirjat parantavat yritysten palvelutasoa ja tehostavat toimintaa. Lisäksi ABAX tarjoaa palveluita työsuhdeautojen ja yksityisautojen käyttäjille. Palveluvalikoimaan kuuluu lukuisia työajoneuvojen käyttöä helpottavia sovelluksia: Päiväraha-toiminto helpottaa päivärahojen kirjaamista ja raportointia, ja Park’N Go eliminoi ylimääräiset pysäköintimaksut.

ABAX-ratkaisut tuovat yrityksille vuosittain jopa 20 prosentin säästöt polttoainekustannuksissa ja työajassa. Jo viisi ajoneuvoa omistavalla yrityksellä säästöt nousevat kymmeniin tuhansiin euroihin. ABAX palvelee yrityksiä myös asiantuntevalla tietopalvelulla. Monelle on esimerkiksi epäselvää, millainen matka lasketaan työmatkaksi.

"Väitän, että noin kahdeksankymmentä prosenttia ihmisistä ei tunne työmatka- ja yksityismatkasääntöjä. On otettava huomioon monia eri asioita, kuten suuntautuuko matka ensisijaiselle, toissijaiselle vai erityiselle työpaikalle, mikä on etäisyys kotoa, mitä työsopimuksessa lukee ja niin edelleen", Jaakkola sanoo.

Yrittäjän ohella ABAX palvelee myös palkanlaskentaa ja verottajaa asianmukaisella raportoinnilla epätarkkojen manuaalisten ajopäiväkirjojen sijaan. Lisäksi seuranta vähentää työajan ulkopuolella tehtäviä ajoja.

"Palkanhallinnassa ja verohallinnossa kuluu joidenkin arvioiden mukaan satoja henkilötyövuosia matkakulu- ja kilometrikorvausten käsittelyyn. Sähköisten ajopäiväkirjojen avulla verottaja välttyy suurelta määrältä ylimääräistä työtä", Jaakkola kertoo.

Jarkko Jaakkola, toimitusjohtaja, ABAX Finland Oy
jaj@abax.fi